بازاریابی دیجیتال و یا بازاریابی دیجیتال نوعی از بازاریابی است که از طریق کانالهای دیجیتال چه آنلاین و چه غیرآنلاین جهت معرفی محصول، جذب مشتری، برند سازی و فروش انجام میشود.
در این روش، از تمامی ظرفیتها و کانالهای ممکن و موجود در دنیای دیجیتال استفاده میشود تا اطلاعات به مخاطب، مشتری یا مصرفکننده رسانده شود.
به عبارت دیگر بازاریابی دیجیتال، بازاریابی محصولات یا خدمات با استفاده از تکنولوژیهای دیجیتالی است که عمدتاً بر روی بستر اینترنت قرار دارند اما بجز اینترنت شامل تلفنهای همراه، تبلیغات نمایشی و یا هر رسانهی دیجیتال دیگر نیز میشود.
پس بازاریابی دیجتال محدود به اینترنت و یا رسانههای الکترونیکی نیست.
بنابراین بازاریابی دیجیتال یعنی دستیابی به اهداف بازاریابی با استفاده از روشها و ابزارهای دنیای فناوری دیجیتال.
بازاریابی دیجیتال براساس تاکتیکهای زیر عمل میکند:
• درک اهمیت راهبردی فناوریهای دیجیتال
• ایجاد و توسعه رویکردی برنامهریزی شده برای دسترسی به مصرفکنندگان
• مهاجرت دادن برنامهریزی شده مصرفکنندگان به خدمات و ارتباط آنلاین از طریق ارتباطات الکترونیکی و سنتی
• حفظ مشتری از طریق ارتقای دانش و انگیزش او
• ارائه ارتباط یکپارچه و هدفمند
• توجه به ویژگیهای شخصی مصرفکننده و ارائه خدمات دیجیتالی و آنلاین بر اساس نیازهای او
- تعامل صحیح و بیشتر با مشتریان و مخاطبان
- جذب مشتریان واقعی برای خدمات و محصولات خود
- رشد بیشتر و سریع تر کسب و کار
- بازگشت سرمایه در زمان کوتاه تر
- افزایش آگاهی از برند و برندسازی در فضای دیجیتال
- افزایش رضایت مشتریان
- افزایش وفاداری مشتریان
- محدود نبودن کسب و کار به یک منطقه مکانی خاص و گسترش آن در محدوده شهر، کشور و حتی بین المللی
- ترغیب نمودن مخاطبان برای انجام کاری مثل استفاده از خدمات یا خرید کالا
- و …
بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ از کانالهای دیجیتالی همچون بهینه سازی موتورهای جستجوگر، پلتفرمها در شبکههای اجتماعی، ایمیل مارکتینگ (بازاریابی ایمیلی) و بازاریابی با اپلیکیشنهای موبایل استفاده میکند؛ روشهایی که همگی جزو تکنیکهای دیجیتال مارکتینگ به شمار میروند.
بازاریابی شبکه های اجتماعی (SMM)
بررسیها نشان داده است که ۹۰% مردم از پلتفرم شبکههای اجتماعی استفاده میکنند.
در عصر بازاریابی دیجیتال که همه در حال استفاده از شبکههای اجتماعی هستند، تمرکز روی استفاده موثر و مقرون به صرفه از محتوای شبکههای اجتماعی فرصت خوبی برای دیده شدن برند شما و جذب مشتری هدفمند فراهم خواهد کرد.
شبکههای اجتماعی همچون فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام و اسنپ چت نمونههایی از استفاده متداول از بستر شبکهای اجتماعی به عنوان ابزارهای بازاریابی هستند.
بازاریابی شبکههای اجتماعی و بهره وری این محتواها، پروسهای است که مشارکت و توجه عموم را با استفاده از بسترهای محبوب اجتماعی جلب میکند.
بازاریابی محتوایی (Content Marketing)
بازاریابی محتوایی، یکی از مدلهای مهم و متنوع خدمات بازاریابی است.
قابلیتهای محتوانویسی یک سازمان برای نوشتن محتوایی بینقص برای تبلیغی یک صفحهای، راهنماهای مفید و ایجاد بنرهای تبلیغاتی و همین طور بنرهای تبلیغات در گوگل، برخی از مدلهای بازاریابی محتوایی را تشکیل میدهند که به طور قابل توجهی در جذب و جلب مشارکت مشتریان نقش دارند.
بهینه سازی موتور جستجوگر (SEO)
بهینه سازی موتور جستجوگر که با نام اختصاری SEO نیز شناخته میشود، یکی دیگر از استراتژیهای بسیار مهم در دیجیتال مارکتینگ است.
این استراتژی به وبسایتهایی که اطلاعات، محصولات و خدمات ارائه میدهند این امکان را میدهد که به صورت کلی در فضای اینترنت بیشتر دیده شده و در موتورهای جستجوگری همچون گوگل، یاهو، بینگ و … صاحب رتبه های بهتر و بازدید کننده بیشتری شوند.
بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
بازاریابی ایمیلی، موثرترین و مقرون به صرفه ترین مدل دیجیتال مارکتینگ است.
طراحی و توسعه بازاریابی ایمیلی به گونهای است که در زمینه دسترسی به مشتریانِ احتمالی، هیچ نظیری ندارد. بازاریابی ایمیلی شامل خبرنامه و محتواهای اشتراکی است که مخاطب را جذب و او را دعوت میکنند تا برای محصول یا خدمت خاصی پول پرداخت کند.
پرداخت به ازای کلیک (PPC)
مدل “پرداخت به ازای کلیک” ، یکی دیگر از تکنیکهای دیجیتال مارکتینگ است.
تبلیغ “پرداخت به ازای هر کلیک” ، روشی تبلیغاتی با استفاده از لینکهای اسپانسر شده و یکی از راههای کوتاه مدت در دیجیتال مارکتینگ است. پرداخت به ازای کلیک صرفا یعنی به ازای حضور تبلیغ محصولاتتان در دنیای دیجیتال، پول پرداخت میکنید.
تبلیغات آنلاین (Online Advertising)
این روش، نوعی از دیجیتال مارکتینگ است که برای تبلیغ یک محصول یا خدمت مورد استفاده قرار میگیرد.
تبلیغات آنلاین عبارت است از پروسه تبلیغ در وبسایتی دیگر از جهان دیجیتال مارکتینگ. از رایج ترین مدلهای تبلیغات آنلاین میتوان به فضای مختص به بنرهای تبلیغاتی و متون تبلیغاتی در محبوب ترین وبسایتها اشاره کرد.
بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)
بازاریابی ویروسی نیز از جمله مدلهای جذاب و موثرِ دیجیتال مارکتینگ است.
این مدل از بازاریابی با جنبه منتشر کردن محتوا در وبسایتهای دیگر با استفاده از کانالهای رسانهای متعدد سروکار دارد.
بازاریابی ویروسی شامل یوتیوب، بلاگها و بازاریابی ایمیلی میشود. به عبارت دیگر، میتوانیم این گونه بگوییم که بازاریابی ویروسی ترکیبی بی نقص از تمام مدلهای دیجیتال مارکتینگ است و همچنین از برخی عناصر روشهای سنتی بازاریابی برای جلب توجه جوامع آنلاین بهره میبرد.